onsdag 23 oktober 2013

Reseguide: THE GIVER

SE & GÖRA
Välkommen till det perfekta samhället! Inga konflikter, ingen fattigdom och alla dina behov blir tillgodosedda. Alla är jämlikar och varje dag sitter man i familje(enhete)n ner tillsammans och pratar om nattens drömmar och känslor som väckts under dagen.

I det samhälle Lois Lowry skapat för The Giver är vardagen väldigt inrutad. Redan från tidig ålder finns det klart bestämt vad människor i olika åldrar ska syssla med och (den inte så frivilliga) volontärverksamheten är en viktig del av samhället och avgörande för vilken roll man tilldelas som vuxen.

Den årliga ceremonin där de minsta får familjer, nioåringarna får sina efterlängtade cyklar och tolvåringarna tilldelas den uppgift de ska inneha för resten av sitt vuxna liv är det största som händer och det är den huvudpersonen Jonas ser fram emot när boken börjar. Den uppgift han tilldelas medför att just han får se många saker som andra inte ser och det förändrar allt.

ÄTA & DRICKA
Maten levereras hem och disken tas om hand. Effektivt. Det finns inte något överflöd, ingen möjlighet att överäta eller hamstra. Ett äpple spelar en betydande roll (som i så många andra historier).

BEFOLKNING
Befolkningen delas in i familjer. Barn föds av speciella barnaföderskor. De äldsta bor för sig själva. Alla är övervakade och alla är nöjda med tillvaron på en behaglig mellanmjölksnivå. Det är naturligt att tillrättavisa alla som på något sätt avviker och man delar självklart med sig av sina känslor och drömmar. Men vad är det egentligen för känslor och vad finns det att drömma om?

FÖR VEM?
Den som är nyfiken på att läsa en prisad barn- och ungdomsklassiker. En dystopisk framtidsskildring som kom långt före den våg vi nu befinner oss i. Som intresserar sig för vad det innebär att vara människa och funderar på hur vår värld ser ut. Inte så mycket för den som söker en actionfylld upplevelse eller längtar efter romantik.

KAN JAG TÄNKA MIG ATT ÅTERVÄNDA?
The Giver är första delen i en serie av fyra böcker. Som jag förstått det är böckerna sinsemellan endast löst sammanhängande och jag är osäker på om jag kommer gå vidare till de andra delarna. Jag tyckte väldigt mycket om det här besöket, men det är inte aktuellt att återvända.

TA SIG HIT
Via bibliotek eller valfri nätbokhandel. Boken har kommit i flera upplagor sedan tidigt 1990-tal och snart ska det även gå att uppleva filmversionen där flera kända namn ska medverka. Tydligen ska man där på något sätt göra karaktärerna äldre. Eller så tycker man att det är rimligt att tolvårige Jonas spelas av en vuxen skådespelare. Ännu lite oklart hur det kommer bli. 

SPRÅK
Finns även översatt till svenska, Den utvalde. Slut hos förlaget, men se efter med ditt bibliotek.

SÅ SÄGER ANDRA:
Jag vill verkligen rekommendera den här boken till alla, den är ett riktigt guldkorn och jag är väldigt glad över att jag hittade den!
Johanna på Bokgläntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar